امضای تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد

تفاهم‌نامه همکاری میان منطقه ویژه اقتصادی و بنادر و دریانوردی امیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون به منظور ایجاد و گسترش همکاری‌های سرمایه‌گذاری، ترانزیتی و بازرگانی امضا شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، در نشست مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی بندر امیرآباد و دوغارون، تفاهم‌نامه همکاری با هدف گسترش تعاملات در زمینه‌های عملیاتی، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری به امضای طرفین رسید.

هدف اصلی این تفاهم‌نامه استفاده از فرصت اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر و افغانستان از یک سو و از طرف دیگر توجه به پتانسیل و ظرفیت‌های بندر امیرآباد، منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و منطقه آزاد چابهار است که می‌توانند با تفاهم و وحدت رویه مثلث همکاری شمال، جنوب و شرق کشور را تعریف نمایند و از این موقعیت اقتصادی به عنوان یک فرصت استفاده شود.

هماهنگی و برنامه‌ریزی نشست‌ها و جلسات هم‌اندیشی با حضور تجار و فعالین اقتصادی، تبادل اطلاعات مورد نیاز در راستای موضوع تفاهم‌نامه، همکاری جهت راه‌اندازی و بازگشایی دفتر در مناطق طرفین و برنامه‌ریزی برای بازدید تجار، فعالان اقتصادی و صاحبان سرمایه و کالا از مناطق طرفین از جمله محورهای تفاهم‌نامه است.

فرامرز سلطانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در این نشست با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی دوغارون حلقه اتصال شرق کشور با کشور افغانستان محسوب می‌شود و محلی برای استفاده از ظرفیت‌های چابهار و بندر امیرآباد است، اظهار کرد: دستیابی برنامه عملیاتی مشترک میان این منطقه و منطقه ویژه بندر امیرآباد و چابهار در گسترش این ارتباط و توسعه اقتصادی نقش بسزایی می‌تواند داشته باشد.

وی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون را بزرگترین خادم صادراتی کالاهای ایرانی به کشور افغانستان معرفی کرد و گفت: بزرگترین مزیت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون علاوه بر موقعیت خاص اقتصادی آن، ترانشیپمنت همه کالاهاست که در محدوده منطقه با نظارت دستگاه‌های مسئول انجام می‌شود و این مزیت کاهش شدید هزینه تمام شده صادراتی و تولید را فراهم نموده است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون منشاء خیر و برکت برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان کشور شده است و اشتغال‌زایی بیش از 3000 نفر فرصت خوب و شاخص مردمی بودن منطقه است که با محوریت بخش خصوصی به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ادامه با تاکید بر لزوم تحقق و افزایش تعاملات سه‌جانبه میان این منطقه و بندر امیرآباد و چابهار، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشترکی به شکل کنسرسیوم میتوان بین این مناطق انجام داد که پایداری روابط را تضمین کند.

سلطانی با بیان اینکه دوغارون بزرگترین منطقه و جایگاه اقتصادی شرق کشور در ارتباط با افغانستان است، گفت: امکانات زیرساختی مناسبی ایجاد شده ولی این بسترها کافی نیست و نیازمند توسعه با هدف استفاده حداکثری از پتانسیل منطقه است.

وی در ادامه اظهار امیدواری کرد بتوان شاکله کاری میان 3 منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، بندر امیرآباد و بندر چابهار ایجاد کرد و از مدیران استانی و ملی نیز در جلسات مشترک دعوت شود.

سلطانی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مربوط به عملکرد ضعیف حوزه حمل‌ و نقل از چابهار به دوغارون است، افزود: اخیرا رغبت و میل قابل توجهی نسبت به سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و ‌نقل پیدا شده و یکی از جاذبه‌های افغانستانی‌ها، مشارکت در این حوزه است که باید مورد توجه قرار گیرد تا ناوگان حمل و نقل به عنوان اساس روابط اقتصادی تقویت شود.

وی تصریح کرد: تحقق این مهم، می‌تواند بیش از پیش منجر به تقویت و فعال‌تر نمودن تعاملات بین بندر امیرآباد، چابهار و مرز دوغارون شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون افزود: تعرفه‌های ترجیهی نیز می‌تواند بین ما شکل گیرد که اگر محدودیت زمانی هم مشخص باشد، می‌توان در توافقی سه‌جانبه تسهیلاتی برای فعالان اقتصادی این 3 مرکز فراهم کرد.

سلطانی درخصوص تفاهمنامه مشترک همکاری که در این نشست میان منطقه ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد منعقد شد نیز اظهارکرد: این تفاهمنامه محور تعاملات آینده خواهد بود و بر مبنای آن دبیرخانه مشترکی با مسئولانی مشخص تعریف می‌شود تا موانع پیشرو را احصا و در جهت رفع آن‌ها اقدام کنند.

بهره‌گیری از تمامی زیرساخت‌ها، با افزایش صادرات میسر است

در ادامه سیاوش رضوانی، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد به ارائه توضیحات مختصری از شرایط این بندر پرداخت و اظهار کرد: بندر امیرآباد از نظر وسعت و کارکرد سومین بندر ایران بوده که حدود 12 کیلومتر طول دارد.

وی با بیان اینکه به منظور ساخت این بندر، 1350 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، گفت: علاوه بر این سرمایه‌گذاری، دولت نیز 700 میلیارد تومان در بحث فراهم آوردن بسترهای زیرساختی هزینه کرده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: اقلام و کالاهای مختلفی از جمله آرد، روغن و فراورده های نفتی و … جزو سبد کالایی بندر امیرآباد هستند که با سرمایه‌گذاری 230 میلیاردتومانی، به زودی MDF نیز به این سبد افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به سهم 71 درصدی بندر امیرآباد از غلاتی که از طریق کشورهای قزاقستان و روسیه وارد محدوده شمال می‌شود، افزود: با سرمایه‌گذاری خوبی که در حوزه ریل و راه‌آهن برای این بندر درحال انجام است، تا 22 بهمن ‌ماه سال جاری حدود 35 تا 40 درصد از کالاهای وارداتی از طریق واگن جابجا خواهند شد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد در ادامه صحبت خود تاکید کرد: تمرکز ما نباید صرفا به واردات معطوف شود؛ صادرات بسیار حائز اهمیت بوده و اگر به دنبال بهر‌ه‌گیری از زیرساخت‌ها هستیم، صادرات را باید افزایش دهیم.

رضوانی با اشاره به بازدید روز گذشته خود از مرز دوغارون، گفت: بسیار خوشحالم که محور عمده فعالیت این مرز مربوط به صادرات بوده و بخش عمده‌ای از کالاهای موجود در آن متعلق به استان خراسان رضوی است.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته پیشرفت خوبی در زمینه صادرات کالا از کشورمان شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: 14 تیپ کالا اعم از شیرآلات، کاشی، سرامیک، سیمان و … از بندر امیرآباد صادر می‌شود ولی باید در جهت افزایش این تعداد تلاش جدی کرد.

رضوانی در ادامه گفت: با پیگیری‌های انجام شده بندر امیرآباد تا پایان سال جاری  به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد؛ مقدمات این طرح فراهم شده و در مجلس شورای اسلامی نیز ارائه و به رای گذاشته می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: سطح صادرات این بندر با توجه به شرایط و زیرساخت‌ها و موقعیت مکانی که از آن برخوردار است، قابل توجه نیست و باید افزایش پیدا کند.

رضوانی خاطرنشان کرد: امیدواریم ارتباط میان این بندر و منطقه دوغارون هر روز افزایش و تعمیق پیدا کند و شاهد برداشته شدن گام های خوب و مثبتی باشیم.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 + ده =