مشاور ارشدرئیس جمهور افغانستان در امور تجاری تاکید کرد: روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان باید بر مبنای منافع هر دو طرف تنظیم شوند

مشاور ارشدرئیس جمهور افغانستان در امور تجاری تاکید کرد:   روابط اقتصادی میان ایران و افغانستان باید بر مبنای منافع هر دو طرف تنظیم شوند

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، سیروس علاف، صبح چهارشنبه در همایش «فرصت های ویژه سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه دوغارون » که در محل مجتمع ساپکو مشهد برگزار شد، اظهار کرد:
زمانی که صحبت از همسایگی و برادری می شود، منافع مشترک هم اهمیت پیدا می کند؛ بنابراین باید در روابط اقتصادی قدم های درست بر مبنای صداقت و اعتماد برداشته شود تا روابط سیاسی هم به سمت خوبی حرکت کند، زیرا برنامه های اقتصادی می تواند زمینه ساز برنامه های سیاسی باشد.

وی افزود: تاجران می توانند سفیرانی باشند که تعیین کننده روابط اقتصادی دو کشور شوند؛ امروز افغانستان با وجود بازار بسیار خوب و وضعیت اقتصادی مناسب، رقابتی در میان همسایه ها ایجاد کرده است و اگر ایرانیان می خواهند در بازار افغانستان رقابت کنند، باید تغییراتی در برنامه های اقتصادی خود ایجاد کرده و چالش ها را رفع کنند.

مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان در امور تجاری با بیان اینکه امروز شاهد قدمی جدید در برنامه های اقتصادی ایران و افغانستان هستیم، تصریح کرد: ما از امروز به بعد به دنبال تغییرات مثبت هستیم تا شما نیز رقابتی مثبت داشته باشید، دست دوستی ما دراز است، اما دست دوستی که 50_50 باشد.

علاف ادامه داد: یکی از بحث های امروز ما بحث محیط زیستی است و باید مراقب باشیم تا کالاهای غیر استاندارد وارد افغانستان نشود. ما محیط زیست خوبی داریم و نمی خواهیم از بین رود.

وی با بیان اینکه در ورود و خروج و ترانزیت کالا مشکلات زیادی وجود دارد، گفت: رئیس جمهور افغانستان در 5 سال آینده، برنامه های خاصی را طراحی کرده است و آینده روشنی برای این کشور در راه است.

مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان با اشاره به اینکه کشور های همسایه هم اکنون در ایجاد روابط اقتصادی فعال شده اند و ایران باید در این خصوص هشیار باشد، خاطر نشان کرد: ما می خواهیم با ایران شرکا بسیار خوبی باشیم اما باید هر دو طرف نفع ببرند. افغانستان سالانه مقدار 3 میلیارد دلار از ایران خرید می کند اما ایا جمهوری اسلامی برنامه ای برای خرید از ما دارد؟

وی ادامه داد:
علاوه بر این امام خمینی (ره) همواره تاکید می کردند که اسلام مرز ندارد، اما امروز اسلام مرز دارد چراکه خودمان خودمان را تحریم کرده ایم، باید نشان دهیم که مرزی وجود ندارد.