رییس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران در هرات : هفتاد درصد کالاهای مصرفی مردم افغانستان، ایرانی هستند

رییس اتاق مشترک بازرگانی افغانستان و ایران در هرات :  هفتاد درصد کالاهای مصرفی مردم افغانستان، ایرانی هستند

به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، میراجان سلیمان خیل ظهر چهارشنبه در نشست خبری فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون که در محل هنل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان باور دارد که منطقه ویژه اقتصادیدوغارون در حال حاضر به خواسته ای که تجار و سرمایه گذاران داشته اند نرسیده است؛ دولت افغانستان از تجارت استقبال می کند و امیدوارم موانع تاجران و سرمایه گذاران در جمهوری اسلامی ایران رفع شود.

وی افزود: بالغ بر 72 درصد کالای صادراتی ایران در افغانستان مصرف می شود و ایران نباید اجازه دهد کالا از کشور های دورتر وارد شود، چراکه ما هم دین، هم لفظ و هم زبان هستیم. اما به طور کلی وضعیت برای تاجران و سرمایه گذاران ایرانی در افغانستان در حال حاضر مساعد است.

سلیمان خیل با در توضیح دلایل خروج سرمایه گذاران افغانی از ایران، تصریح کرد: هر کشوری که شرایط مناسب تری برای تاجران فراهم کند، تاجران به آن سمت حرکت می کنند. اگر مسولین این مشکلات را رفع کنند تاجران از ایران نمی روند. امروز به تاجران و صادر کنندگانی که از افغانستان در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند حتی اقامت کوتاه مدت هم نمی دهند و مشکلات زیادی در این حوزه برای تاجران دارد.