مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون: امکان صادرات پنج برابری با حل مشکلات مرز دوغارون

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون:  امکان صادرات پنج برابری با حل مشکلات مرز دوغارون

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، محمد شاه بیگی ظهر چهارشنبه در نشست خبری فرصت های سرمایه گذاری ایران و افغانستان در منطقه ویژه اقتصادی دوغارون که در محل هنل پردیسان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 302 کیلومتر مرز مشترک با جمهوری اسلامی و قرار گیری در شاهراه ابریشم، مرز دوغارون را به یکی از گذرگاه هایی تبدیل کرده است که بیشترین تردد را دارد.

وی افزود: این منطقه ویژه در نقطه صفر مرزی در 18 کیلومتر تایباد و 225 کیلومتری مشهد ایجاد شد که فاز یک آن شامل 22 هراز متر مربع انبار مسقف، دو هزار و 500 متر ساختمان اداری، 12 برج نوری و گیت های گذرنامه است.

مدیرعامل منطقه ویژه دوغارون با بیان اینکه حدود چهار هزار نفر در این منطقه شاغل هستند، تصریح کرد: طبق بررسی ها در موقعیت الان منطقه اشکلاتی عارض است که امیدواریم حل این مشکلات رونق صادرات به افغانستان را موجب شود. سه مسئله ایستایی خودرو و توقف بیش از حدی که در روند صادرات ایجاد می شود، گره کور نقطه اختلافی ایران و افغانستان و ترافیک و ضعف خدمات از مشکلات اصلی منطقه ارزیابی شده است.

شاه بیگی ادامه داد: از آن جایی که دغدغه اصلی ما این است که صادرات صورت گیرد، اگر توجه بیشتری به منطقه شود و امکانات زیر ساختی آن برطرف شود، سرمایه گذاری نه تنها مشکل اشتغال را حل می کند بلکه امکان صادرات را تا پنج برابر وضعیت موجودافزایش می دهد.

وی با بیان اینکه روابط ما با افغانستان از روابط سیاسی گذشته است و رفتار و برخورد ما با افغانستانی ها برادرانه است، اضافه کرد: با توجه به این موضوع جای تاسف دارد که ما در تایباد مشکل اشتغال و رونق اقتصادی داشته باشیم. اگر به دنبال امنیت پایدار، شکوفایی اقتصاد و رفع بیکاری هستیم، باید دوغارون را دریابیم.
دوغارون تا الان نا شناخته بوده است، 10 سال از ایجاد منطقه ویژه گذشته است و این حق مردم نیست که هنوز به دنبال اشتغال هستند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: تجار و مردم کشور افغانستان تمایل زیادی به خرید کالاهای کشور ما دارند. ما بر آن هستیم ظرفیت های منطقه را احیا کنیم و خبر های خوشی برای مردم داریم در همایش هفته آینده اعلام خواهند شد.