تاکید مدیران مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد بر همکاری‌های مشترک

تاکید مدیران مناطق ویژه اقتصادی دوغارون و بندر امیرآباد بر همکاری‌های مشترک

مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی دوغارون گفت: این منطقه به عنوان بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور کانون مبادلات اقتصادی ایران و افغانستان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، سید حسین آقایی در نشست با مدیران منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در زمینی به مساحت 8700 هکتار در سال 87 به تصویب هیات دولت و در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شرکت توسعه و عمران دوغارون به عنوان سازمان مسئول تعیین گردید.

وی افزود: این منطقه از نظر مساحت بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور بوده که عمده زیرساخت‌های آن در سال 86 با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد شده است. منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در نقطه صفر مرزی با کشور افغانستان و در فاصله 18 کیلومتری شهرستان تایباد و در 220 کیلومتری مرکز استان (شهرستان مشهد) واقع شده است. قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم و کریدورهای بین‌المللی و وجود گمرک دوغارون با بیش از 100 سال قدمت، تنها مرز رسمی کشورمان با کشور افغانستان بوده که این منطقه را از دیگر مناطق متمایز کرده است.

وی از دیگر مزایای این منطقه را فاصله نزدیک(120کیلومتری) با ولایت هرات به عنوان کانون مبادلات و فعالیت‌های اقتصادی افغانستان بیان کرد: از مساحت آن 5600 هکتار به قسمت صنعت و انبارداری شامل برق، شیمیایی، غیر فلزی، نساجی و … تعلق دارد، همچنین 3000 هکتار مربوط به مساحت مسکونی است که برای زنان ایرانی که به ازدواج مردان افغانستانی درآمده‌اند پیش‌بینی شده است.

آقایی با اشاره به سهم صادرات به افغانستان از نظر وزن و ارزش ریالی مطرح کرد: صادرات ایران به افغانستان چهار میلیون تن، کل استان 2 میلیون تن و صادرات استان خراسان رضوی به افغانستان یک میلیون تن می‌باشد؛ همچنین سهم استان خراسان رضوی به افغانستان از نظر ارزش دلاری صادرات ۸۹۵ میلیون دلار است.

در ادامه جمشید علیپور، مدیرعامل شرکت پایبار مستقر در مرز دوغارون با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی فرصت مناسبی جهت توسعه اقتصاد کشور است، گفت: اگر نگاهمان برای توسعه بنادر و گمرکات که در کشور وجود دارد با هم متمرکز باشد قطعا در زمینه اقتصاد شاهد رشدهای خوبی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: مرز دوغارون پل ارتباطی بین ایران و افغانستان است و اگر کشور همسایه در مسیر ترانزیت قرار گیرد رشد اقتصادی را شاهد خواهد بود و این امر در رونق ترانزیت و صادرات کشور ما تاثیرگذار است.

وی افزود: افغانستان برخلاف ایران بیشتر در حوزه واردات فعالیت دارد و اندک کالاهایی را صادر می‌کند و همین مهم سبب شده بیشتر کالاهای اساسی و مورد نیاز خود را از طریق ایران فراهم کند.

در ادامه این نشست سیاوش رضوانی، مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: بندر امیرآباد تنها بندر کانونی و نسل سوم شمال کشور حلقه طلایی کریدور شمال – جنوب و پایلوت ترانزیت غلات در شمال کشور است. این بندر به خاطر وجود کارخانه‌های تولید فولاد، گچ، کاغذ و … با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حلقه طلایی کریدور شمال – جنوب و بهترین راه دسترسی به بازارهای کشورهای حوزه CIS جهت ترانزیت انواع کالا، سوخت و انرژی است و قابلیت پهلو دهی کشتی با تناژ ۶۵۰۰ تن می‌باشد.

وی افزود: همچنین این بندر پتانسیل پذیرش و نگهداری انواع کالا با ظرفیت بارانداز و انبارهای روباز به مساحت ۲۰۰ هکتار، وجود انبار مسقف به مساحت 705 هکتار، وجود کارخانه‌های سورتینگ و بسته‌بندی با ظرفیت ۴۵۰۰ تن و امکان صادرات انواع محصولات کشاورزی و نیز نگهداری انواع غلات به ظرفیت ۲۳۰ هزار تن و ظرفیت نهایی ۴۰۰ هزار تن می‌باشد.

وی اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی روز جهت عملیات تخلیه و بارگیری، پذیرش و نگهداری انواع کامل کالا، ظرفیت نگهداری روغن خوراکی 40 هزار تن، ظرفیت و نگهداری مواد نفتی 28 هزار متر مکعب و تجهیزات استراتژیک بندری شامل 2 دستگاه گنتری کرین، جرثقیل های ریلی ۶ دستگاه، جرثقیل موبایل ساحلی ۳ دستگاه، ترانشینر یک، 13 دستگاه مکنده غلات و ریچ استاکر یک‌ دستگاه از دیگر امکانات این بندر است.

 رضوانی از نظر زیرساخت‌های ریلی این منطقه را تنها بندر شمالی متصل به شبکه ریلی و امکان برخورداری از زیرساخت حمل و نقل چند وجهی دارای ۲۵ کیلومتر شبکه ریلی داخلی دانست و تصریح کرد: طرح جامع بندر امیرآباد ظرفیت عملیاتی بندر 7.5 میلیون تن با ۱۵ پست اسکله، بزرگ‌ترین بندر در شمال کشور با ۱۰۶۰ هکتار اراضی پشتیبانی و لجستیکی است.

وی ادامه داد: موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر امیرآباد به دلیل فاصله 35 کیلومتری تا فرودگاه بین‌المللی ساری، فاصله چهار کیلومتری تا نیروگاه ۲۱۰۰ مگاواتی نکا، فاصله سه کیلومتری تا صنایع دریایی صدرا و فاصله 2 کیلومتری تا پایانه نفتی می‌باشد. همچنین ظرفیت‌های بالقوه منطقه در حوزه ترانزیت غلات فرصت سرمایه‌گذاری در زمینه ترانزیت غلات شامل مازاد تولید غلات در کشورهای cis حدود ۴۰ میلیون تن و نیاز مصرفی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به میزان ۲۰ میلیون تن را داراست.

مدیرکل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری تبدیلی این منطقه گفت: احداث صنایع تبدیلی مرتبط با چوب و کاغذ، مخازن و صنایع تبدیلی روغن خوراکی، مخازن جهت ترانزیت فرآورده‌های نفتی و سایر خدمات ایجاد ارزش افزوده تولیدی تبدیلی و مونتاژی وابسته به حمل و نقل دریایی است.

وی ادامه داد: اقدامات حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مرحله ساخت شامل احداث سیلوی غلات به ظرفیت 200 هزار تن، احداث کارخانه تولید MDF، کارخانه تولید تخته، فیبر، درب سنگین و کفپوش، احداث مخازن روغن خوراکی می‌باشد. همچنین خدمات حوزه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال بهره‌برداری شامل احداث سیلوی غلات به ظرفیت ۲۳۰ هزار تن، احداث 6 باب انبار، مخازن روغن خوراکی، احداث مخازن نگهداری مواد نفتی، نیروگاه به ظرفیت ۵۸ مگاوات و احداث سایت ضدعفونی کامیون‌هاست.

 رضوانی بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده در بندر امیرآباد ۶۷۸۹ میلیارد ریال، سرمایه گذاری در حال ساخت ۶۸۲۱ میلیارد ریال و کل سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بندر 13 هزار و 610 میلیارد ریال است.

بازدید از نقاط مختلف منطقه ویژه اقتصادی دوغارون شامل ورود و خروج کامیون‌های ترانزیت، ایستگاه‌های فرگاز، سالن تشریفات اختصاصی cip و مجموعه خدماتی پایبار از برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج + چهارده =